Thursday, December 24, 2009

isu penting mak mak salah faham takmo kasi anak bujang dia kawen dengan anak dara n9.


its sumthing yang aku cedok dari blog friendster aku dulu
-------------------------------------------------


assalamualaikum.. ni hao!!hello people!!!!

ai korang..aku online lagi rini. tak sedar2 diri dah musim final ni. bukan nak buke buku.. buke intenet je kejenyer..

neway tiz time aku nulih blog ni..nak bg korang 1 knowledge rini…hihihihi.. bile orang tanyer aku asal ner..then aku kater org n9 sumer dok bising pasal adat perpatih.kan? so meh aku nak citer kat korang pasal adat perpatih. actually aku amik statement ni dr mak sedare aku nyer blog.hahahahah!!!!


"topik perdebatan hangat selalu mengenai Adat Perpatih selalunyer pasal harta pusaka yg lebih pd ppuan.inilah satu-satunyer isu dlm Adat Perpatih yg selalu disalah fahamkan. sebenarnye, pemberian pesaka yg dimaksudkan dlm adat ini ialah pemberian tanah adat. tanah adat ini adalah tanah yg turun temurun drpd nenek moyang sesuatu keluarga. sbbnyer tanah adat ini diberikan kpd ppuan ialah semata-mata utk menjage kehormatan dan maruah kaum wanita Adat Perpatih. Maksudnyer, seorang wanita adat perpatih walau betapa miskin dan papa pun, dia tdk akan merempat atau menjual maruahnye utk idup. jika dia pulang ke kampungnye dia sudah ade tanah kg utk dikerjakan sebagai penyambung rezeki. manakala anak lelaki pulak dianggap lebih teguh n leh berusaha utk survive. akan harta atau tanah yg diperolehi sbg harta sepencarian maka pembahagiannye adalah menurut hukum faraid(tidak ada kene mengena dgn tanah adat yg hanya untuk ppuan sahaja)


hah..ade faham skang? so anda2 diluar sane..jgn takut nak ngorat anak dara n9 yer? hahahahah. sekian untuk hari ini..
askum..zaijian..

No comments: